هرکسی که شغل نداشته باشد و همه دربها بر وی بسته باشد باید روز پنجشنبه اول ماه قمری را روزه
( از دماغ فیل افتاده ها همه را ریز می بینند الا خودشان را)
شایع ترین بیماری در تاریخ
یکى از رذایل اخلاقى که نه تنها در میان علماى اخلاق معروف و مشهور است در میان تودههاى مردم نیز از جمله صفات زشت شناخته شده مىباشد «غرور» است. این صفت رذیله موجب از خود بیگانگى و جهل نسبت به خویشتن و دیگران و فراموش کردن موقعیت فردى و اجتماعى خود و غوطهور شدن در جهل و بىخبرى است.
غرور سرچشمه صفات رذیله دیگرى مانند خودبرتربینى و تکبر و عجب و خودپسندى و ترک تواضع و کینه و حسد نسبتبه دیگران و تحقیر آنها مىشود.
مىدانیم یکى از عوامل اصلى رانده شدن شیطان از درگاه خدا «غرور» او بود و یکى از علل عدم تسلیم بسیارى از اقوام پیشین در برابر دعوت انبیاء وجود همین صفت نکوهیده در وجود آنان بود.
اقوام پیشین در برابر دعوت انبیاء همین صفت نکوهیده در وجود آنان بود.
فرعونها و نمرودها به خاطر غرورشان از خدا دور شدند و به سرنوشت شومى که عبرت براى همگان شد گرفتار گشتند.
«غرور» گاه در یک فرد پیدا مىشود و گاه قوم و ملت یا نژادى در چنگال این رذیله اخلاقى گرفتار مىشوند و بى شک قسم دوم خطرناکتر است؛ زیرا گاه کشور یا دنیایى را به آتش مىکشد و نمونه آن جنگ جهانى اول و دوم بود که حداقل یکى از علل عمده آن غرور و نژادپرستى آلمانىها بود.
مساله غرور و نخوت از آن روزى که آدم پا به این کره خاکى نهاد، در تمام دورانهاى تاریخ و عصر انبیاى پیشین تا امروز، یکى از سرچشمههاى اصلى و خطرناک فساد و انحراف و کفر و نفاق بوده است، مطالعه در این آیات نشان مىدهد که تا چه حد این صفت رذیله مایه بدبختى گروه عظیمى از انسانها و جوامع بشرى مىشود و اگر هیچ دلیلى بر زشتى این رذیله اخلاقى جز همین آیات نباشد کافى است.
نکوهش غرور در روایات اسلامى
1- در حدیثى از امام امیرمؤمنان(ع) مىخوانیم: «سکر الغفلة و الغرور ابعد افاقة من سکر الخمور!؛ مستى غفلت و غرور از مستى شراب طولانىتر است». [1]
2- در حدیث دیگرى از همان حضرت مىخوانیم: «جماع الشر فى الاغرار بالمهل و الاتکال على العمل؛ کانون بدىها در مغرور شدن به مهلت الهى و اعتماد بر اعمال(ناچیز) است». [2]
انسان عمل خیر ناچیزى انجام مىدهد و به وسیله آن خود را اهل نجات مىداند و آزادى بى قید و شرطى براى خود قائل استیا اینکه گناهانى از او سر زده و مهلت پروردگار سبب غرورش مىشود.
6- در سخن دیگرى آن حضرت غرور و خودبینى را یکى از موانع پندپذیرى انسان مىشمرد، مىفرماید: «بینکم و بین الموعظة حجاب من العزة؛ در میان شما و موعظه حجابى از غرور است»! [3]
علت این بیماری چیست؟
اسباب غرور و خودبینى بسیار زیاد است و مغروران گروههاى مختلفى هستند:
مغروران به علم و دانش و آنها کسانى هستند که وقتى به مقامى از علم مىرسند غرور و خودبینى بر آنها عارض مىشود
در حدیثى از امام امیرمؤمنان(ع) مىخوانیم: «سکر الغفلة و الغرور ابعد افاقة من سکر الخمور!؛ مستى غفلت و غرور از مستى شراب طولانىتر است».
در حدیثى از رسول خدا(ص) مىخوانیم که به ابن مسعود فرمود: «یابن مسعود! لاتغترن بالله و لاتغترن بصلاحک و علمک و عملک و برک و عبادتک؛ اى ابن مسعود! به(کرم) خدا مغرور نشو و همچنین به صالح بودن و علم و عمل و نیکوکارى و عبادتهایت»! [4]
در این حدیث به عوامل دیگر غرور از جمله
درباره از دماغ فیل افتاده هایی که همه را ریز می بینند الا خودشان را
ادامه مطلب ...
سید ابن طاووس در منهج الدعوات مى نویسد که حضرت سیدالشهداء (علیه السلام ) فرمود من با پدرم در شب تاریکى به طواف خانه خدا مشغول بودیم. در این هنگام متوجه ناله اى جانگداز و آهى آتشین شدیم که شخصى دست نیاز به درگاه بى نیاز دراز کرده و با سوز و گدازى بى سابقه به تضرع و زارى مشغول است . پدرم فرمود اى حسین (علیه السلام ) آیا مى شنوى ناله گناهکارى را که به درگاه خدا پناه آورده و با قلبى پاک اشک
ادامه مطلب ...نماز شب اول هر ماه قمری
در شب اول دو رکعت نماز کند در هر رکعت بعد از حمد سوره انعام بخواند و از حق تعالى سؤال کند که او را از هر ترسى و دردى ایمن گرداند و نبیند در آن ماه امرى را که مکروه او باشد
نمازروز اول هرماه قمری
در روز اول دو رکعت نماز کند در رکعت اول بعد از حمد سى مرتبه قُلْ هُوَ اللَّهُ و در رکعت دوم بعد از حمد سى مرتبه إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ بخواند و بعد از نماز تصدقى کند چون چنین کند سلامتى خود را در آن ماه از حق تعالى بخرد و از بعضى روایات نقل است که بعد از نماز بخواند
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا
به نام خداوند بخشاینده مهربان و نیست جنبندهاى در زمین مگر آنکه بر خداست روزیش
وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ
و مىداند خدا جایگاه و پایگاهش را همه اینها در دفترى روشن است
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلاَ کَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ
به نام خداوند بخشاینده مهربان اگر خدا زیانى به تو رساند برطرف کنندهاى جز خود او ندارد
وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلاَ رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ
و اگر خیر برایت خواهد جلوگیرى براى فضل او نباشد برساند آن را به هر که خواهد از بندگانش و اوست آمرزنده مهربان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ سَیَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْراً مَا شَاءَ اللَّهُ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ
به نام خداوند بخشاینده مهربان به زودى خداوند بعد از سختى آسانى دهد آنچه خدا خواهد شود نیست قوت و نیرویى جز به خدا
حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ
بس است خدا براى ما و چه خوب وکیلى است و واگذارم کارم رابه خدا زیرا که خدا بینا به بندگان است
لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ
نیست معبود حقى جز تو منزهى به راستى من بودم از ستمکاران
رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ رَبِّ لاَ تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ
پروردگارا من بدانچه برایم فرستى از خیر و خوبى نیازمندم پروردگارا مگذارم تنها و تو بهترین وارثانى.
بهترین و سختترین آیه قرآن
فرقی نمیکند چقدر از قرآن را میشناسید
نظر شما درباره تیتر این مطلب چیست؟
فکر میکنید موضوع بهترین حرف خدا درباره چه باشد؟
سخت ترین آیه قرآن چه گفته است؟
.
.
.
وقتى که خداوند سیامین آیه از شورى را فرو فرستاد و فرمود: و ما اصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم و یعفوا عن کثیر ؛ هر مصیبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است که انجام دادهاید و بسیارى را نیز عفو مىکند.
پیامبر اکرم رو به داماد خود، امیر مومنان علی علیهما السلام کرد و گفت: خَیرُ آیةٍ فِى کِتاب اللّهِ هذِهِ الآیة : بهترین آیهی قرآن مجید همین آیه است .
و ادامه داد که: مَا مِن خَدشِ عودٍ وَ لا نَکبَةِ قَدَمٍ الاّ بالذّنب ، وَ ما عَفَى اللّهُ عَنهُ فِى الدُنیا فَهُو اَکرمُ مِن اَن یَعودَ فیه ، وَ مَا عاقَبَ عَلیهِ فِى الدنیا فَهُو اَعدلُ مِن اَن یثنى عَلى عَبدِهِ .
علی جان! هر خراشى که از چوبى بر تن انسان وارد مىشود، و هر لغزش قدمى (زمین خوردنی)، بر اثر گناهى است که از او سر زده (و جزای آن گناه است)، و خداوند گرامى تر از آن است که آنچه در دنیا عفو کرده را دوباره (درقیامت ) بازنگری کند و عادلتر از آن است که در آخرت آنچه را که در این دنیا عقوبت فرموده را بار دیگر کیفر دهد.
.
و وقتى حضرت حق سیامین آیه از نبأ را نازل نمود که: فذوقوا فلن نزیدکم الاّ عذابا؛ پس بچشید که جز به عذاب شما نیفزائیم .
این بار پیامبر گرامى اسلام فرمود: هذِهِ الایة اَشدُّ مَا فِى القُرآنِ عَلَى اَهلِ النّار ؛ این آیه سخت ترین آیه در میان همه آیات قرآن در مورد دوزخیان است .
.
.
.
حالا چند دقیقه همین جا بایستید و به این چند نکته فکر کنید:
• هر کاری که میکنید باید حسابش را پس بدهید.
• بعضی بلاها از کوچک تا بزرگ، شاید برای تصفیه حساب خدا با شما باشد.
• اینجا کارها خیلی ساده تر است و حسابها زود پاک میشود.
• هر مصیبتی که کفاره گناهان نیست. اشتباه نکنید.
• حساب هر کسی را اینجا نمیرسند. این امتیازی برای دوستان است.
• دوستان هم باید حواسشان را جمع کنند که اشتباه زیادی نکنند.
.
.
.
چند مورد هم خودتان بگویید.