X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
ای یک دله ، صد دله ، یک دله کن/مهردگران را ز دل خود یَله کن                         یک صبح به اخلاص بیابردرِما/بر نیایداگر کام تو،ازما گِله کن
سلام دوستان وبازدیدکنندگان عزیز ومحترم : ضمن تشکر از ابراز لطف تمامی سروران استدعا دارد برای پیشگیری از سوء استفاده افراد فرصت طلب از درج آدرس ایمیل وسایت ووبلاگ ویاتلفن درکامنت ها خوداری فرمایید درغیر اینصورت باعرض پوزش از تایید کامنت معذوریم )
پست الکترونیک :zekr255@Gmail.com
تلفن : 976 976 7 0915
تماس تلفنی فقط جهت استخاره واعلام آمادگی ازدواج( قبل ازاستخاره پست عوامل تضعیف دین را مطالعه فرمایید)
پیام ویژه :      
تمام حقوق این پایگاه و مطالب آن متعلق به [مفاتح الغیب]وکلیه مطالب تحت حمایت قانون کپی رایت بوده وهرگونه کپی شرعاحرام وقابل پیگرد قانونی می باشد

  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم 

  

رشوه ؟!!!


    

   

 

 پدر مادر عزیزم چرا فکر میکنید با درآمدحرام من خوشبخت تر خواهم بود؟؟!!!

 

 یکى از پدیده هاى ناهنجار اقتصادى که گریبانگیر بیشتر جوامع انسانى است، «رشوه خوارى» مى باشد که بسان آفتى ویرانگر، تاروپود قانون ومقررات را ازهم گسیخته وسبب هرج ومرج مى‏گردد.
 


 

  مفهوم رشوه‏  

 

رشوه، آن مزد ومالى است که براى از بین بردن حقّ دهند، یا جهت حقّ نمودن باطلى دریافت نمایند و «رَشا» یعنى رشوه داد، منحرف کرد.»
رشوه به دوقسمِ رشوه در حکم وقضاوت و رشوه براى راه افتادن کارو تسریع درآن، تقسیم مى‏شود؛ رشوه درحکم، براى دهنده وگیرنده آن حرام بوده ودر روایات ازآن به عنوان کفر به خدا و رسول، یادشده‏است. چنانکه امام صادق علیه السلام به عمار بن مروان فرمود:
 «امَّا الرُّشا- یا عَمَّارُ- فىِ الْاحْکامِ فَانَّ ذلِکَ الْکُفْرُ بِاللَّهِ الْعَظیمِ وَ بِرَسُولِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ.»
امااى عمّار! رشوه‏گرفتن دراحکام (قضاوتها) کفر به خداوند بزرگ و رسولش (ص) مى‏باشد.
ودر جاى دیگر مى‏فرماید:
 «مِنْ اکْلِ الْسُّحْتِ الْرَّشْوَةُ فىِ الْحُکْمِ»  رشوه گرفتن‏در قضاوت‏از حرامخوارى است.
قسم دوم رشوه‏اى است که براى راه افتادن کار، سرعت درکار وایجاد اغماض در نظر مسؤولان رشوه خوار، داده مى‏شود که این قسم شاید براى دهنده آن ایرادى نداشته باشد. چنانکه گاهى فقها فتوا مى‏دهند، پرداخت پولى جهت تسریع در رسیدگى به پرونده، شکایت و ... مانعى ندارد. اما گرفتن آن، حقّ نیست، یعنى اشکال کار در گیرنده رشوه است که أکل مال به باطل مى‏کند؛ دربعضى ازروایات هم مى بینیم، با چنین رشوه گرفتنهایى برخورد شده است؛ یکى از فرمانداران پیامبراکرم صلى‏الله‏علیه وآله رشوه‏اى را در شکل هدیه گرفت. حضرت به او اعتراض کرد وفرمود:
چگونه آنچه را حقّ نیست، مى‏گیرى؟ او پاسخ داد: اى رسول خدا! آنچه من‏گرفتم، هدیه بود.
پیامبر (ص) فرمود: توگمان مى‏کنى اگر یکى از شما درخانه اش بنشیند وکار گزار ما نباشد، مردم چیزى به او هدیه خواهند داد؟
امیرالمؤمنین علیه السلام نیز حقیقت این نوع رشوه را چنین بیان مى‏فرماید:
 «... طارِقٌ طَرَقَنا بِمَلْفُوفَةٍ فى‏ وِعائِها، وَ مَعْجُونَةٍ شَنِئْتُها، کَانَّما عُجِنَتْ بِریقِ حَیَّةٍ اوْقَیْئِها ...»
شخصى در شب، نزد ما آمد، باارمغانى درظرف سربسته وحلوایى که من آن را دشمن داشته، به آن بدبین بودم، بطورى که گویا باآب دهان یاقى‏ء مار خمیر شده بود.
زشتى رشوه سبب مى‏شود که رشوه خوار ورشوه دهنده از نامهایى مانند هدیه، تعارف، حق وحساب، حق زحمت و انعام، استفاده کنند؛ ولى روشن است که این تغییر نامها به هیچ وجه، تغییرى در ماهیت وزشتى رشوه نمى‏دهد. 

 

 

نکوهش اسلام از رشوه
 
 

 رشوه یکى‏ازگناهان کبیره‏است، چنانچه علّامه طباطبایى آن رااز موارد روشن اکل سحت (حرام خواری )دانسته  وامام خمینى (ره) نیز اکل سحت را از گناهان کبیره مى داند. ازاین رو، اسلام رشوه راباشدّت مورد نکوهش قرارداده ومحکوم مى‏کند. قرآن کریم مى‏فرماید:
«وَلا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدْلُوا بِهاالَى‏الحُکَّامِ لِتَاْکُلُوا فَریقاً مِنْ امْوالِ النَّاسِ بِالْاثْمِ»
اموال یکدیگر رابه ناحقّ نخورید وآن رابه حاکمان رشوه ندهید تا بدان سبب اموال گروهى دیگر را به ناحقّ بخورید.
پیامبراکرم صلى‏اللّه علیه وآله مى‏فرماید:
«الرَّاشى‏ وَ الْمُرْتَشى‏ وَ الْماشى‏ بَیْنَهُما مَلْعُونُونَ»
گیرنده ودهنده رشوه وکسى که واسطه بین آن دو است همگى ملعون هستند.


‏ 

پیامدهاى رشوه‏خوارى  

حرام خوارى ورواجِ رشوه دادن و رشوه خوردن پیامدها ومفاسد زیادى دارد که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره مى کنیم: 


الف- فساد مالى وادارى‏  

هیچ حکومتى بدون یک تشکیلات اجرایى سالم وقوى قادر به اداره مملکت‏خویش نیست وپیدایش پدیده شوم رشوه خوارى، روند عادّى تشکیلات اجرایى وادارى را از کار مى‏اندازدوبه دنبال آن فساد مالى نیز چون سرطانى پیکره تشکیلات را فلج مى‏کند. حتى رشوه خوارى قادر است دستگاه نظامى یک مملکت را نیز از کار بیندازد وملت رابه خاک سیاه نشاند. چنان که در رویارویى امام حسن مجتبى علیه السلام بامعاویه، سرداران لشکر او با رشوه‏هاى معاویه، بانیروهاى تحت امر خویش به معاویه پیوستند و بدین وسیله سپاه امام را در برابر نیروهاى معاویه متزلزل کردند و شد آنچه نباید مى‏شد. 

ب- نقض قوانین وحقوق اجتماعى‏  

 

 

رواج رشوه سبب مى‏شود، قوانین، نتیجه معکوس داشته باشند؛ زیرا قدرتمندان با رشوه دادن، قوانین رابه نفع خود تمام مى‏کنند ودرهر اجتماعى رشوه نفوذ کند، شیرازه زندگى مردم از هم مى‏پاشد وظلم وفساد وبى عدالتى وتبعیض درهمه سازمانهاى آنهانفوذ مى‏کند واز قانون و عدالت جز نامى باقى نخواهد ماند، متخلّفین ومتجاوزین به حقوق وقوانین اجتماع از اجراى قانون وعدالت نمى‏هراسند، وستمدیدگان ومحرومان اجتماع هم از اجراى آن مأیوسند؛ زیرا مى‏دانند با تهیدستى کسى به فریاد آنهانخواهد رسید. حضرت على علیه السلام مى‏فرماید:
 «... لا یَنْبَغى‏ انْ یَکوُنَ الْوالِىَ عَلَى‏الْفُرُوُجِ وَ الدِّماءِ وَ الْمَغانِمِ وَ الْأَحْکامِ وَ امامَةِالْمُسْلِمینَ، الْبَخیلُ ... وَ لَا الْمُرْتَشى‏ فى‏ الْحُکْمِ فَیَذْهَبَ بِالْحُقُوقِ وَ یَقِفَ بِها دُونَ الْمَقاطِعِ ...»
سزاوار نیست بخیل، برناموس، جان، غنیمتها واحکام مسلمانان، ولایت یابد وامامت آنان راعهده‏دار شود وسزاوار نیست کسى که درحکم رشوه‏مى گیرد برمسلمانان ولایت یابد، تاحقوق راپایمال کند وآن را چنانکه باید به صاحب حق نرساند.
با شیوع «رشوه خوارى» و «رشوه پردازى» دیگر سنگ روى سنگ بند نمى شود
وهیچ گونه تضمینى براى اجراى هیچ قانونى باقى نمى‏ماند.
 
   

ج- سنگدلى‏

 

رشوه خوارى یکى ازموارد روشن خوردن مال حرام است که چون سمّى کشنده حیات معنوى دل رانابودمى کند وآن را چون سنگى جامد وسخت مى گرداند که دیگر هر گونه سخن حقّ وپند واندرزى رانمى پذیرد وآه وناله هیچ مظلومى در او اثر نمى‏کند. چنانکه سخن امام حسین علیه السلام بر آن تصریح داشت
این حقیقت رادر زندگى روزمرّه خود مشاهده مى‏کنیم، افرادى هستند که وقتى کارى را که مى دانند صد درصد گناه است شروع مى‏کنند، در وهله اوّل از این کار ناراحت هستند ولى کم کم باگناه و رشوه انس مى‏گیرند ودیگر ناراحت نیستند و گاهى کار به جایى مى‏رسد که آن را وظیفه خود بلکه وظیفه دینى خود مى‏پندارند.
  

د- قبول نشدن دعا وعبادت‏
  

 

رشوه یکى از موانع قبولى دعا وعبادت است. رسول اکرم صلّى اللّه‏علیه وآله فرمود:
 «مَنْ اکَلَ لُقْمَةَ حَرامٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَواةٌ ارْبَعینَ لَیْلَةً وَ لَمْ تُسْتَجَبْ لَهُ دَوعْوَةٌ ارْبَعینَ صَباحاً وکُلُّ لَحْمٍ یُنْبِتُهُ الْحَرامُ فَالنَّارُ اوْلى‏ بِهِ ...»
کسى که لقمه حرامى بخورد تا چهل شب نمازش قبول و تا چهل روز دعایش مستجاب نمى‏شود وهر گوشتى که در بدن او از حرام روییده شود، پس آتش به آن سزاوارتر است.
 «اذا وَقَعَتِ الْلُّقْمَةُ مِنْ حَرامٍ فِى جَوْفِ الْعَبْدِ لَعَنَهُ کُلُّ مَلَکٍ فىِ‏السَّمواتِ وَالْأَرْضِ»
هرگاه لقمه‏حرامى درشکم بنده‏اى قرارگیرد، هرفرشته‏اى درآسمانهاو زمین‏او رانفرین مى‏کند.
پس بسیار روشن است که گناه وحرامخوارى ورشوه خوارى سبب مى‏شود که‏دعا وعبادت بى‏اثر شود و مورد پذیرش درگاه الهى قرارنگیرد.  

ه- سختى حساب وعذاب اخروى‏

 

انسانى که در جمع کردن ثروت توجهى به حلال و حرام نکرده وبا رشوه خوارى، ثروت اندوخته وروزى خویش رابه دست آورده است دراین دنیا در دوزخى از آه یتیمان و درماندگان زندگى مى‏کند که درآخرت نیز به جهنّمى پاینده تبدیل شده دمار از روزگارش درخواهد آورد. قرآن کریم مى‏فرماید:
 «انَّ الَذّینَ یَأْکُلُونَ امْوالَ الْیَتامى‏ ظُلْماً انَّما یَأْکُلُونَ فى‏ بُطُونِهِمْ ناراً» 

 

  

آنهاکه اموال یتیمان را از روى ستم مى خورند، آتش در دلهاى خود مى‏خورند. 


پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه وآله مى فرماید:
 «لا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ نَبَتَ لَحْمُهُ مِنَ السُّحْتِ، النَّارُ اوْلى‏ بِهِ»
کسى که گوشتش از حرامخوارى روییده باشد، داخل بهشت نخواهد شد و دوزخ براى‏او سزاوارتراست. 

  

یک نکته

اگر گفتن حقّ متوقّف بر دادن رشوه باشد، اسلام اجازه داده است براى جلوگیرى از ضرر و رسیدن به حق، انسان رشوه بدهد، ولى در این صورت باز هم گرفتن رشوه حرام است. امام خمینى قدّس سرّه مى‏فرماید:
«گرفتن رشوه ودادن آن اگر منجرّ به حکمِ باطل گردد، حرام است ولى اگر کسى رسیدن به حقش متوقف بر پرداخت رشوه به قاضى باشد براى وى جایز است، امّا براى گیرنده رشوه حرام مى‏باشد.» 

                                  پایان